Tips på korvrätter?

Nu har vi varit vakna sedan David klev upp klockan sex imorse och denna dag är mitt humör betydligt bättre. Nu har vi duschat och badat så vi är rena. Om en timme ska vi traska iväg till dagmamman och Elvis ska tillbringa dagen där fram till tretiden.

Jag själv ska plugga lite religion och städa hela huset. Det blev inte av igår, tyvärr. Jag skyller på mitt humör som inte var det allra bästa igår, haha!

Elvis är inte lika trotsig alls nu när det gäller påklädning och sådant. Han försöker till och med att ta på sig kläderna själv och det dröjer nog inte länge alls innan han själv kan göra det. Han har tagit på sig sina skor själv några gånger iallafall då han försökt få med oss ut.

 Istället för att trotsa när vi ska klä på oss om dagarna nu så hjälper han gärna till, lyfter på foten om han står upp när vi ska ta på strumpor osv. Skönt! Blöjan får vi ta på honom utan gnäll nu också, även om han helst står upp.


Iförrgår när vi var hos mina föräldrar så skulle vi skrämma mormor och han gjorde en skrämmande min. Jag började säga "ett, två och tre" och skrämde sedan mormor. Och nu när han gör det så säger han "å teeee" (å tre) när han skrämmer, haha. Har hänt att han försökt säga alltihop också, sötnos!

Han lär sig nya saker varje dag och det är så roligt att se. "gör dudå?" låter det som han säger också ibland. Jag brukar iallafall svara på det, haha!
"ä du?" betyder nog "var är du?" iallafall. Han babblar ju på sitt eget språk väldigt mycket också och det kan ju vara lite intressant att lyssna på.... haha!


Om min telefon ringer så springer han och hämtar den, ropar "mammaaa!" och räcker den sedan till mig. "ska du inte svaaara????" ser ansiktsminen ut som..

Nej nu måste jag göra mig klar så vi kan komma iväg i tid.

95949-2595



Någon som har tips på vad man kan göra för olika rätter med korv? Alltså istället för det vanliga "korv och makaroner". Vill ha massor med tips!

Kommentarer
Postat av: Jonna

Godmorgon:)

Postat av: T i n a

Korv stroganoff, ungstektfalukorv & potatismos...det kom jag på! :D

2008-03-06 @ 08:15:21
URL: http://tinairene.blogg.se
Postat av: catta

Brukar göra en god korv i ugn! Snitta korven o lägg i en form. Blandar sen creme fraiche, lite matl grädde, chilisås, soya, salt peppar o kankse nån örtkrydda brukar ta basilika. Sen häller jag d i formen tillsammans med korven strö sedan riven ost uppepå. In i ugnen tills korven fått färg o såsen bubblar! Mumsigt! Gott m potatis eller spagetti till!

2008-03-06 @ 08:19:35
Postat av: Caroline

Chili con korv, falufrestelse, falukorv i ugn med olika fyllningar, falukorv och senapsås.... Finns massor gott att göra;)

2008-03-06 @ 08:23:00
URL: http://carolineannamaria.blogg.se
Postat av: catta

Brukar göra en god korv rätt i ugnen! Snitta en falukorvsbit å lägg i en form... Blanda creme fraiche, matl grädde, soya, chilisås, salt, peppar, ev örtkrydda brukar ta basilika, ha d sedan i formen tillsammans m korven. Strö sedan på ost uppepå alltihopa! In i ugnen på typ 175 grader tills korven fått färg å såsen bubblar. gott till potatis eller pasta! Å Julia älskar det! :-)

2008-03-06 @ 08:24:43
URL: http://catttaengman.blogg.se
Postat av: catta

oj d blev dubbelt... trodde inte d första kom med men d gjorde det... Hihi

2008-03-06 @ 08:38:32
Postat av: Tess

Korvstroganoff är nog min "korv-favvo", man kan ju variera det mycket genom att äta det till pasta, ris, bulgur.. osv osv :) Good luck!

2008-03-06 @ 08:46:46
Postat av: Linda!

Soya korv är faktiskt gott och nyttigt. Det smakar faktiskt som vanlig korv.Min son tycker det är jätte gott. Jag kan rekomendera Gi i prakriken en bok som har bra förklaringar och bra recept. Men man äter inge makaroner eller potatis eller ris första veckorna men man har mycket sallad.

2008-03-06 @ 08:51:32
Postat av: Kanf Keato

Jag brukar bl.a. göra en variant på "korv i ugnen" som min barn säger. Enkelt förklarat.

En ring falukorv, skär snitt i den, lägger i ost i snitten. Sedan tar jag och kletar över lite creme fraiche och sedan avslutar jag med att "linda in" alltihop i bacon.

Som du ser är man ingen författare av kokböcker, men jag tror du förstår hur man gör ändå.

2008-03-06 @ 09:03:28
URL: http://keato.blogg.se
Postat av: eva sturesson

kul att du mår bättre idag kram från mamma

2008-03-06 @ 09:51:20
URL: http://evasturesson.blogg.se
Postat av: johan

korvgryta o ris
ugnsfalu med potatis
stroganoff
men det fins mycket mer så
du kan improvicera

2008-03-06 @ 17:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback